tiistai 13. tammikuuta 2015

Vietnam part 2

Moikka, nyt olisi vuorossa toinen osa Vietnamin matkastani jos et ole vielä lukenut ensimmäistä osaa niin paina tästä. Viime postauksessa jäin Sunnuntaihin. Maanantaina heräsimme n.6.30 maissa ja syötiin aamupala, tämän jälkeen vielä pakattiin jotkut tavarat ja suuntasimme kohti lentokenttää! Olimme menossa Phu Quoc nimiselle saarelle, mikä on vähän niin kuin Vietnamin Ahvenanmaa. Matkustimme Business luokassa, olihan sekin kokemus tavallaan! Kävimme loungessakin.

Meillä siis oli business liput koska economy luokassa ei ollut tilaa, varasimme matkan niin myöhään. Eikä se paljoa enempää maksanut jos vertaa Suomen lentoihin. Lento oli lyhyt, kesti vain n.40 minuuttia, otimme taksin lentokentältä ja kun saavuimme hotellille, saimme tervetuliaisdrinkit. Koko päivä meni rannalla ollessa ja illemmalla menimme syömään ravintolaan.

Tiistaina heräsimme taas joskus 8 maissa ja aamupalan jälkeen lähdimme snorklailemaan. Siellä meni melkein koko päivä, matka paikalle kesti 2h, paikanpäällä olimme 1,30h ja takaisin kesti taas n. 2h. Kun tulimme takaisin, niin pysähdyimme kalastamaan. Paikalliset jotka työskentelivät tässä hotellin veneessä, olivat ihan innoissaan, etenkin kun saivat kalan. Oli oikein hauskaa.

Kun tulimme takaisin joskus 16 maissa, lähdimme auringonlaskun aikaan ottamaan kuvia siskojen kanssa, kuvista tuli kyllä tosi l’art. Illalla menimme taas syömään, itselläni ei ollut kovin nälkä joten söin salaatin. Tämän jälkeen olin niin väsynyt että menin nukkumaan.

Keskiviikkona heräsimme taas aikaisin klo. 6.20 sillä olimme menossa snorklailemaan, mutta eri paikkaan. Meidät haettiin hotellista ja lähdimme veneellä siihen paikkaan. Kävimme kahdessa eri kohteessa snorklailemassa, siellä oli tosi hienoa. Saatiin oikein märkäpuku, kaikki ohjaajat olivat jostain muusta maasta kuin Vietnamista (mm. Australia, Venäjä) ja puhuivat hyvää Englantia.

Ensimmäinen kohde missä oltiin, oli tosi kiva paikka, nähtiin kaikenlaisia kaloja ja hienoja koralleja. Snorklailimme n.50 minuuttia, sen jälkeen vene lähti liikkeelle kohti toista paikka, söimme matkan aikana jotain nuudelijuttua mikä oli tosi hyvää! Itse en mennyt snorklailemaan tässä toisessa paikassa koska olin ihan väsynyt tämän ensimmäisen paikan jälkeen joten luin vaan kirjaani.

Joskus 15 maissa palasimme kaupunkiin ja kun vähän oltiin hotellissa huilattu, niin lähdettiin kävelemään kaupungille. Käytiin syömässä yhdessä paikassa jonka nimi oli Moe’s bar, käytiin siellä ihan sen nimen takia vaan :D Ruoka oli kuitenkin yllättävän hyvää, itse otin ihan perus hampurilaisen ja odotin sen olevan jotain McDonalds laatua, mutta se oli oikeasti tosi hyvää! Leipä, salaatti ja pihvi oli ihan real stuff. Kävimme myös yömarkkinoilla missä ne myivät kaikenlaista krääsää, ostettiin siskojen kanssa sellainen kuminen skorpioni ja kun tultiin takaisin hotellille laitettiin se äidin sänkyyn :D

Päivän naurut. Nyt äiti käyttää sitä avaimenperänä! Seuraavana päivänä eli Torstaina oli ainoa päivä milloin saimme nukkua pidempään. Mutta kappas, iskä herättää puoli kuuden aikoihin ja sanoo että meidän talossa on vesivahinko, talo oli täynnä jotain vietnamilaisia ja olin ihan pihalla, kamppeet piti pakata nopeasti ja saatiin mennä toiseen taloon. Vessaan oli siis tullut vesivahinko, joku putki oli mennyt rikki ja vettä tuli kuin ämpäristä.

Tässä toisessa talossa nukuin johonkin yhdeksään asti ja menin sitten iskän kanssa aamupalalle, muut olivat jo menneet. Vaihdettiin vielä kerran taloa, tällä kertaa hotellihuoneeseen sillä olimme kysyneet  jos saisimme olla kolmeen asti koska lento lähti vasta joskus viiden maissa. Saatiin olla, osittain varmaan sen vesivahingon takia, vietettiin sitten aikaa vain rannalla ja vähän ennen kolmea pakattiin tavarat ja lähdimme taksilla lentokentälle.

Meillä oli taas business liput joten menimme loungeen syömään, minulla oli ihan tosi nälkä joten tuli ihan tarpeeseen. Kaupunkiin eli Ho Chi Minh cityyn saavuimme joskus viiden maissa. Kun olimme jättäneet tavarat hotellille, niin lähdimme vielä ulos kävelemään ja ostin itselleni paidan, ostettiin äidin kanssa myös kulhoja joista sai tinkiä aika paljon. Aluksi oli hirveä ylihinta mutta kyllä se hinta laski aika paljon, oli aika hauska kokemus kyllä.

Mentiin lopuksi vielä syömään sushibaariin minkä jälkeen palattiin hotellille ja seuraavana päivänä oli lento takaisin Suomeen. Perjantaina herättiin 5.30 ja haettiin sellaiset aamupala pakkaukset hotellin tiskistä, lähettiin sitten bussilla kohti lentokenttää. Lentokentällä tehtiin vielä viime tingan ostokset ja kone lähti joskus 9.30. Lennettiin Mount Everestin yli!

Olisin ihan hyvin voinut viettää Vietnamissa vielä toisen viikon, usein matkan päättyessä haluan kotiin mutta nyt ei ollenkaan tehnyt mieli palata Suomeen. Täällä sitä kuitenkin ollaan ja Vietnamiin voisin lähteä joskus toistekin!